Sand Båtforening Odalens formål er å samle båtinteresserte i arbeidet for å:
Som medlem kan opptas enhver som vil arbeide for Sand Båtforening Odalens formål. Eventuell utmeldelse av foreningen skal skje skriftlig til styret.
Medlemskap i foreningen gir:
Nedre aldersgrense er 16 år.
Styret kan pålegge båteierne å merke båtene med nummer på båtplass. Båtene skal være forsynt med forsvarlig fortøyning og være fortøyd slik at de ikke sjenerer nabobåter.
Fortøyningene skal være av riktig dimensjonert tauverk, i henhold til foreningens krav; påmontert strekkavlastere av gummi.
Ved tvilstilfeller er styrets avgjørelse suveren.
Eierne plikter å ha sine båter under tilsyn.
Tildelte båtplasser kan inndras dersom båteierne ikke gjør bruk av plassene eller gjør seg skyldig i grove eller gjentatte krenkelser av reglementet. Om tap av båtplass p.g.a. manglende betaling av avgift vises til § 8.
Alle båteiere som ønsker å kjøpe båtplass, må tegne brann- og ansvarsforsikring på sine båter.
Tyveriforsikring anbefales også, da foreningen ikke er ansvarlig for tyveri fra eller av båt.
Forskuddsleien er p.t. kr 10000,- - 15000.
Årsavgift fast plass utgjør p.t. kr. 1900,- pr. år.
Årsavgift leieplass i åa utgjør p.t. kr. 2200,- pr. år (1200,- for de med fast plass fra før.)
Årsavgift leieplass på hovedbrygga utgjør p.t. 4000,- pr. år.
Dugnadsboten utgjør p.t. kr. 1200,- (Ilegges de som verken møter på vår- eller høstdugnad.)
Foreningens styre kan beslutte å inndra tildelt båtplass dersom fortalt avgift ikke er betalt senest 2 mnd. etter forfall.
Før inndraging besluttes, skal båteieren varsles om at inndraging vil skje dersom innbetaling ikke skjer innen en frist på 3 uker.
Medlemmene plikter:
Medlemmer som med sin oppførsel vekker anstøt og forargelse kan av styret, etter gitt varsel, ekskluderes.
Årsmøtet er foreningens øverste myndighet og avholdes innen utgangen av april måned. Medlemmene innkalles med 14 dagers varsel ved skriftlig innkalling (e-post) sendt til hvert medlem, og med angivelse av hvilke saker som står på dagsorden.
Saker som ønskes behandlet på årsmøtet, må være styret i hende innen 1. mars
Forslag til vedtektsendringer må forelegges styret 3 mnd. før årsmøtet for å kunne vedtas.
Det ordinære årsmøtet skal behandle:
To styremedlemmer og ett varamedlem blir sittende. Dette for å sikre kontinuitet i styret. Disse kommer på valg året etter. I valgkomiteen går leder ut ved valg, og nr.2 rykker opp som leder.
Årsmøtet er beslutningsdyktig når det er innkalt etter vedtektene og vedtak gjøres med alminnelig flertall, med mindre vedtektene bestemmer annerledes. For å bli valgt, må en kandidat ha minst halvparten av de avgitte stemmer. Hvis ikke, holdes omvalg mellom de to kandidater som har oppnådd flest stemmer.
Foreningen ledes av et styre som består av 1 leder og 4 styremedlemmer. Styret har 2 varamenn.
Foreningen har 2 revisorer.
Styret har den administrative myndighet, representerer foreningen utad, besørger alle løpende forretninger, sammenkaller til møter og ivaretar foreningens økonomi og interesser forøvrig.
Styret oppnevner de komiteer og utvalg som er nødvendig for å løse bestemte oppgaver, med mindre disse velges på årsmøtet.
Styret bestemmer i samarbeid med de arrangerende komiteer når, hvor, og innen hvilke rammer de forskjellige arrangementer i foreningens regi skal avholdes.
Styret innkaller til styre- eller medlemsmøter så ofte de finner dette nødvendig.
Styret er beslutningsdyktig når leder og minst to styremedlemmer er tilstede. Leder har dobbeltstemme i tilfelle stemmelikhet. Leder og kasserer forplikter i fellesskap med sine underskrifter foreningen overfor tredjemann.
Følgende faste komiteer sorterer under styret:
Bestående av 1 leder og 3 medlemmer. Komiteen skal, i henhold til instruks, komme med innspill til styret om vedlikehold og videreutvikling av bryggeanlegget. Komiteen skal i felleskap med styret, utvikle og gjennomføre driftsplan for hver sesong. Leder velges blant styremedlemmene og utpekes i styremøte. Leder utpeker medlemmer selv.
Bestående av 1 leder og 3 medlemmer. Komiteen skal, i henhold til instruks, komme med innspill til styret om merking og tips/anbefalinger om ferdsel på sjøen. Leder velges blant styremedlemmene, og utpekes i styremøte. Leder utpeker medlemmer selv.
Bestående av 1 leder og 2 medlemmer. Komiteen skal, i henhold til instruks, levere inn sin innstilling til årsmøtet gjennom styret.
Styret kan, når det finner det nødvendig, eller når minst 1/5 av medlemmene forlanger det, med skriftlig angivelse av hvilke saker som ønskes behandlet, innkalle til ekstraordinært årsmøte/generalforsamling. Innkalling skjer med minst 8 dagers varsel og med angivelse av hvilke saker som står på dagsorden.
Oppløsing av Sand Båtforening kan kun skje på ordinær generalforsamling etter at saken har vært utsendt til medlemmene med innkalling. Vedtak om oppløsing må ha 2/3 flertall. Eventuell kapital disponeres av generalforsamlingen med alminnelig flertall, etter innstilling fra det sittende styret. Sammenslutning med annen forening regnes ikke som oppløsing.
Revidert & renskrevet etter årsmøte 21.04.2023
Sand båtforening - postboks 96 - 2120 Sagstua - www.sandbatforening.no - brygga@sandbatforening.no - org nr 977655 338